Dag 15: 2 augustus - Reisverslag uit Long Lake, Verenigde Staten van Niels Olga Nanning Dijkstra - WaarBenJij.nu Dag 15: 2 augustus - Reisverslag uit Long Lake, Verenigde Staten van Niels Olga Nanning Dijkstra - WaarBenJij.nu

Dag 15: 2 augustus

Blijf op de hoogte en volg Niels Olga Nanning

02 Augustus 2014 | Verenigde Staten, Long Lake

Onze Nederlandse overburen zijn vanochtend al weer vroeg vertrokken. We hebben geen contact met ze gehad. Na een uitgebreid ontbijt zorgen we ervoor dat alle vuilwatertanks weer leeg zijn en de schoonwatertank gevuld is.
Het eerste dorpje waar we doorheen rijden blijkt een Amishdorpje. Waar we twee weken lang geen Amish hebben gezien zien we er nu genoeg. Ze zijn hard aan het werk op het land of rijden rond met paard en wagen. Ee. n aantal keer halen we een Amish wagen in. Bijzonder dat er mensen zijn die in deze tijd er voor kiezen om zonder alle moderne voorzieningen te leven. Nou ja, helemaal zonder. We zien een man te paard met daarachter een grasmaaier die duidelijk gemotoriseerd is. Ook komen we Amish tegen met een bosmaaier. Dus helemaal zonder moderne aparaten leven ze ook niet. Kan me wel voorstellen dat het werk zo een stuk sneller gaat.
Na het Amish dorpje volgen we de Highway 10 de bergen in. We rijden door geweldig mooie landschappen, met veel bos en vaak langs de kant van de weg een rivier of een meertje. Er zijn veel wandelroutes in dit gebied en iedere paar mile is er wel een parkeerplaats waar wandelaars kunnen parkeren en een wandelroute kunnen lopen. Langs deze weg loopt ook een fietsroute. Wel bijzonder zo direct langs de Highway. We komen veel fietsers tegen. In een van de dorpjes vinden we een soort Lidll achtige supermarkt waar ze zelfs wat groente en fruit verkopen. We slaan nog wat druiven, tomaten en komkommers in en gaan weer verder op weg. We zijn er wel al achter dat we hier het beste groente en fruit bij een van de kraampjes langs de weg kunnen kopen.
Ineens komen we vanuit het grote niets bij het erg drukke toeristische dorpje Long Lake. Er zijn hier een aantal Camps, verschillende campings en vele hotels en motels. Het state park waar wij twee dagen zullen doorbrengen zit vlakbij dit dorpje. Grappig dat een dorpje dat op de kaart niets voorstelt toch zo levendig kan zijn. Het State Park ligt een paar mile verderop in een bos aan het meer. Bij aankomst krijgen we allerlei foldertjes over het gevaar van beren. Nanning moet zelfs een blad tekenen, waarmee hij aangeeft zich aan de 'berenregels' te houden. Deze gaan vooral over het bewaren van voedsel. Het schijnt dat beren alleen in de buurt van mensen komen als ze voedsel ruiken. Al het eten moet dus in je auto worden bewaard. Ook je afval moet je goed opbergen. Het afvaldumpstation zit in een gebouw waar zelfs schrikdraad omheen gespannen zit. De vele kampeerders in tenten wordt afgeraden om niet te slapen in de kleding die ze aanhadden op het moment van het bereiden en nuttigen van voedsel. Deze kleding moet ook in de auto bewaard worden. Toch fijn dat wij met de camper zijn, dat geeft een veilig gevoel. Denk dat ik niet heel erg lekker in mijn tentje had gelegen en dat 's nachts naar de wc gaan helemaal geen pretje zou zijn. Je zal toch maar een beer tegen komen. Als ik om me heen kijk naar de vele Amerikanen om ons heen heb ik echter niet het idee dat zij zich er erg druk om maken en er zeker niet minder om zullen slapen.
Natuurlijk hebben we aan het eind van de middag weer een regenbui. Niels en ik zijn net op tijd terug van een wandelingetje naar het meer. Rond zessen wordt het weer droog en we bakken hamburgers op het houtvuur, die we met brood en salade opeten. Een iets grotere uitdaging dan voorgaande dagen omdat het rooster veel grotere tussenruimtes heeft dan de roosters die we tot dan toe gewend zijn. De hamburgers vallen dan ook bijna in het vuur. Het, een paar dagen geleden gekochte, tosti-ijzer biedt uitkomst. Hier kunnen we de hamburgers prima op bakken. Niet meer dan twee tegelijk, maar dat geeft niet we hebben geen haast.
Niels heeft inmiddels contact gemaakt met het buurmeisje van een jaar of 8 aan de overkant. Ze is aan het steppen en Niels vindt het leuk om te kijken. Hij verteld haar hele verhalen, waar zij natuurlijk niets van begrijpt. Hij lijkt dat niet zo erg te vinden.
Er zijn hier veel muggen, dus na het eten smeren we ons in met muggenmelk en met de anti-muggenkaars kunnen we ze op afstand houden zodat we nog even voor de camper kunnen zitten als Niels aan het slapen is. Ik denk dat Niels deze nacht droomt van beren. Hij ziet ze als lieve beesten en is er van overtuigd dat hij ze kan vangen en dan kan aaien. Ben bang dat als hij ze in het echt ziet hij er wel anders over denkt.